zaterdag 2 februari 2013

Jongens, meisjes, aan de kant...

Ze zag haar sneeuwmanpak liggen op de stapel te klein - te koop en rouwde welgeteld dertig seconden. Daarna zei ze zeer beslist: "Dit jaar ben ik een olifant, ga jij die maken?". Haar toon verdelde me dat ompraten niet zou helpen. Hoe zeer ik ook geen zin had in het maken van een pak dat je ook in de winkel vindt. 

Ik mokte in stilte. Tot ik 's avonds bij het opruimen de olifant Kapplar tegenkwam. Een Ikeaverovering van de dames, hun grote, zachte, gegeerde knuffelvriend. Ik stak in gedachten een hoofd in zijn hoofd en armen en benen in zijn poten en plots popte er een lumineus Ikea-hacking plan in mijn hoofd.

De voorraad in 'onze' Ikea speelde me even parten en hulpvaardig team Gent melde ook een stockbreuk aldaar. Maar ik gaf niet op, 2dehands bood hulp en een paar dagen later smokkelde ik een te verknippen dubbelganger van de dikke vriend ons huis in.

Editie twee van het 'duurzamer verkleden': na een pak met dubbele functie, een pak dat bruikbaar is tot Liv pakweg 32 is. (Of ouder. Maar 32 weet ik zeker, want ik kan er zelf ook in.) Haar kleerkast, die voor 95% uit geleend goed bestaat, bevat een grijs trainingspak uit nickyvelours en meer was er niet nodig. 

Jongens meisjes aan de kant, hier komt Liv de olifant!

olifant

Wat boordstof en de poten van Kapplar zorgden voor losse mouwen en beenverwarmers. 

olifantenmouw

De staart zit met wat losse steken eventjes vast in de naadwaarde van de trui.

staart

Het lijf van de olifant leverde net genoeg stof om een kap aan het hoofd te maken, uit zijn buik haalde ik een hele zak wolk, klaar voor hergebruik.

wolk

Wees getuige van een uniek natuurbeeld: innig contact tussen moeder olifant en haar kleintje.

moeder dochter

En even later zagen we een bolwassing in verdacht herkenbare stijl: wat een moeder van een selectief dove dochter lijden kan...

kinderen toch

Te jong voor het moederschap? Welneen!

moederschap

102 opmerkingen:

  1. Die laatste foto! Boven haar bed tot ze 32 is! Minstens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, fantastische creatie (met de nadruk op creatief!!) en die laatste foto: TE GEK!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lol, geweldig gedaan Riet! Ik was getuige van de aankoop van de grijze boordstof en omabetty verklapte me dat je met een olifantenpak bezig was, dus ik was geduldig aan het wachten op de blogpost :-). Dat poppend hoofd van u heeft toch al veel soelaas gebracht he :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit nu trouwens met de liedje in mijn hoofd. Many thankssssss.. ;-)

      Verwijderen
  4. Ooh geweldig!!!! Waar haal je het toch :-)
    En die laatst foto is echt te gek, een plaatsje aan de muur meer dan waard. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. fantastisch idee!
    Ik heb een dochter die politieagent wil zijn. Ik geef toe dat ik ook al blijer ben geweest met carnavalkeuzes. :s

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amaai ! Wat een prachtfoto's ook ! Vooral de laatste natuurlijk ! (en ik maar zuchten omdat ik een cowboypak moet maken ... ik heb het niet zo voor virussen precies)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is echt een superleuk idee! En mooi uitgevoerd ook nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je doet het weer!!! Zo de max schattig! En die foto's: super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik was hier zo benieuwd naar en ik ben extreem onder de indruk!!! En wat is er met je foto's gebeurd? Zo mooi jong!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh en vergeet dit zeker niet als Ikeahack in te sturen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En na het onder de indruk zijn van de foto's lees ik de tekst waarin Ikeahack uiteraard netjes staat. En nu stop ik met me te identificeren als niet-robot!

      Verwijderen
  11. Heerlijk zeg!!! Weer een geniaal plan van jou! En die laatste foto ♥
    Hier ook een vastberaden zoon: een vleermuis mama, dat kan jij wel he? Gelukkig kon ik kind twee wel overtuigen van een gekochte outfit. (carnaval 't is niet mijn meest favoriete thema)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterend gedaan!!! En wat een mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super idee voor volgend jaar! Het sneeuwmanpak is hier bijna af, waarvoor dank :-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig tof idee, hoe kom je er op en zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar?! Ongelofelijk goed gevonden! Überschattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super, echt olifantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Supermooi! Wat een idee,zeg.Wat een mens met veel fantasie bereiken kan. Je dochter is een pracht van een olifant.
    Groeten, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh oh wat prachtig!
    Het idee, de plaatjes...zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh zo geweldig! Ik vond twee jaar geleden een door-iemand-anders-zelfgemaakt olifantenpak via marktplaats. Toen kon of durfde ik dat nog niet zelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geniaal! En wat een heerlijke foto's :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Fantastisch! De meest geniale ideeën komen toch steeds van bij u hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat er allemaal uit uw geniale brein ontspruit is toch van 't kaliber ' SUPERKLASSE' hoor!
    Schitterend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. IK sluit me aan bij juffra Toertjes: superklasse!
    wat een creativiteit! Veel plezier op carnaval gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh zeg, jij hebt een extra hersenlob ofzo: die van de mega-creativiteit. Geweldig! Geweldig! Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zalig! En dochter geniet. Dat is duidelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Fantastisch! Dat dat zomaar in uw hoofd schiet bij 't zien van die speelgoedolifant... Zalig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Geweldig! Ik weet niet hoe het in Vlaanderen is, maar in Nederland is het eerste liedje dat kleine kindjes kunnen zingen: " olifantje in het bos, laat je mama's staart nooit los". Een mooiere illustratie bij dit lied dan de laatste foto heb ik nooit gezien.
    Ben van (ver) boven de rivieren, dus geen carnaval hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ongelooflijk mooi! Ongelooflijk mooi! Ongelooflijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoeven we nog niet eens te pinnen, want dit vergeten we gewoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind van mezelf dat ik supergoed ideeen kan nadoen die anderen al bedacht hebben. Maar zelf zoiets verzinnen... Echt supergaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Werkelijk geniaal! En die laatste foto inderdaad, fantastisch!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een geweldig pak is dat geworden. Chapeau!
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ja hallo... WAUW!
    het pak, de foto's én jouw ideeën!

    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Het wordt saai... maar wat prachtig en super verzonnen zeg!! Fijne carnaval :)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. ik heb niets met carnaval, maar het is een waanzinnig pak!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Voor zo'n vondst moet je Riet heten. De koningin der verkleedpakken: dat zijt gij. En de dochter weet daar precies al goed ge-/misbruik van te maken.
    Ik maakte een dino, vorige week. In de stijl van 'carnaval-maar-verder-nog-te-dragen. Iets wat meer aanleunt bij Stan's robot dan bij deze olifant, vrees ik.
    http://with-love-by-eva.blogspot.be/2013/02/larsosaurus.html

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Superidee! En 't is zo'n tof pak geworden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Geniaal! Best dat mijn zoon dit niet ziet, of hij wil vrijdag ook als ofisant ipv piraat naar het carnavalsfeest...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Gij_zijt_geweldig! En wat een zalige laatste foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Prachtig! Die laatste foto trouwens opnieuw nemen (als ge dat snoetje nog eens kunt krijgen) zodat ze er gans op staat. Want die foto is gewoon... de max.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Chique!
    (maar ook al zal die volgend jaar nog passen, iets zegt me dat die dochter ja dan voor een nieuwe uitdaging plaatst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. ja watt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooie gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  43. man man man PRACHTIG ! geef je dat patroon niet vrij ;-) er zou hier nog een leuk olifantje zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  44. zalig gewoon! die kinderen hebben geluk met een mama zoals u :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Super leuke olifant! En toch wel één van de leukste ikea-hacks ooit! Ze staat er ongelooflijk schattig mee en poseert gelijk een echte! :)

    http://kellyjadestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Inge (Ferre en Stien)3 februari 2013 om 19:49

    Weer een prachtcreatie! Dat opent perspectieven voor onze verkleedkoffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. heel erg mooi bedacht en uitgevoerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Dit is het leukste maaksel dat ik het laatste half jaar al heb gezien in heel blogland! Super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. hallo Riet, net je blog ontdekt (via femma). Helena kwam vanmorgen ook af dat ze olifant wil zijn! Ik zucht zucht, (want moet ook nog zeemeermin van Hannah in elkaar steken)en haar porberen te overtuigen van iets te kiezen uit de koffer waar nog zoveel inzit maar zelden gebruikt wordt. Ik vrees nu wel dat ze vrijdag jaloers zal worden als ze Liv ziet. Echt prachtig kostuum!
    Anse

    BeantwoordenVerwijderen
  50. super! leuk idee! jules nog wat te klein om het gegeven carnaval te vatten, maar volgend jaar heb ik het ook aan mijn been! zal maar alvast beginnen te oefenen... :)

    http://www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  51. wauw, dit is echt zot mooi gemaakt!
    heerlijk

    Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wat een geweldig idee zeg en ook zo mooi gemaakt. Een dikke duim van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Werkelijk! Te goed. Man, man, mijn mond staat nog geen beetje open. Die meisjes hebben geluk met jou als moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Waaahhh! Fantastisch Riet! Ik vind u geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Super!!! Je mag er fier op zijn! Echt zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Dat is nog eens naast de lijntje kleuren, met verf geslaagd!!!
    Ook je schrijfstijl, zoals altijd er bonk op, net als je gedachtenkronkels :)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Toen mijn dochter koos voor het olifantenmasker in de klas dacht ik met een paar oude botten van mama erbij er vanaf te zijn. Maar dankzij jouw prachtige olifantendochter stuur ik morgen ook een olifantenmeid naar school met 4 dikke poten. Ons meisje is content!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. toen ik dit zag dacht ik maar één ding: smelt... werkelijk prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Haha, die laatste foto :-D Heel knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik zag net je artikel op ikeahackers:
    http://www.ikeahackers.net/2013/02/cuddle-elephant-to-costume.html
    Wordt die Kapplar nog verkocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind hem helaas niet meer terug op de Ikea-site dus ik vrees ervoor...

      Verwijderen
    2. Goed nieuws voor wie nog op zoek zou zijn: Ikea heeft een nieuwe olifant Jättestor http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60298031/ die ook dienst kan doen voor een hackprojectje denk ik.
      Nu mijn eigen dochter een carnavaloutfit nodig heeft, kwam ik nog eens spieken naar jouw topidee, Riet!

      Verwijderen
  61. Heuh....ik heb dit gelijk compleet gemist. Het is fantastisch geworden! You rock

    BeantwoordenVerwijderen
  62. http://www.apartmenttherapy.com/the-cutest-ikea-hack-ever-kapplar-elephant-to-toddler-costumeleben-met-liv-185534

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Amai, deze is de moeite om nog eens boven te halen... die had ik nog niet gezien! Zooo cool !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. oh my god, deze is echt niet normaal... zo mooi! top, topper, topst! you rock! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Amai dit is wel een van de leukste ideeën die ik zag voor carnaval!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!