zondag 12 februari 2012

Carnaval en vrieskou

Veel werk of niet, weinig blogtijd of niet, er zijn zo van die momenten die ik al sinds mijn pubertijd in het hoofd heb als 'memorabel'. En die ik dus weiger zomaar te laten passeren. Zelf in ongeneesbare mate besmet met het verkleedvirus, is de eerste carnaval van mijn broedjes zo'n moment. En aangezien onze kribbe niet aan babyverkleden doet (wegens: wat hebben die bolletjes daar eigenlijk aan buiten dat ze er Anne Geddesgewijs schattig uitzien), moest ik wachten tot Livs eerste schoolcarnaval. 

Ik las Annelyses verhaal over kostuums en manipuleren. En besefte dat het hier volgend jaar ook al 'op verzoek' zou kunnen zijn. Maar dit jaar kon ik nog lang op voorhand zelf plannen. 

En het is niet alleen mijn zinnetje, het pakje is aangepast aan een der favorieten van de inhoud. Op haar eerste kleuterklasdag koos Liv een sneeuwman als kenteken. Ze kreeg hier 'sneeuw is tof' mee met de paplepel. Ze was negen maand toen haar eerste sneeuw viel. Haar vader trok haar, in een oude maxi-cosi met een touw eraan, door de tuin. Iets als watergewenning, maar dan kouder. 

En kijk, het heeft gewerkt. Geen sneeuwangst, geen schrik van de kou, maar twinkelende oogjes als er vlokken vallen. Topfavorieten op Youtube: Nijntje maakt een sneeuwkonijn en Uki Snow Rabbit

Et voila. Sneeuwman Liv.

he ik ben een sneeuwman

Livs schooltje organiseert een stoet door het dorp. Ik sloeg die al meermaals gade. En vond het altijd jammer dat al die pakjes onder dikke jassen zaten verstopt. Dus ik maakte een 'overpakje'. Uit een wit dekentje en wat witte boordstof. Basis van haar pakje is de Yorik-trui. Die inspireert blijkbaar tot het maken van verkleedpakjes, zag u deze überschattige troetelbeer al? Ik maakte de trui twee maten te groot maar dan met kortere mouwen, en paste te kap aan aan het feit dat er nog een muts onder moet. Net goed dat het een sneeuwman moest worden: door die dikke jas staat hij mooi bol. Vanaf nu mag Liv zich enkel nog in dikke personages verkleden.

En dan wat sneeuwmancliché's. Knopen als ogen. En knopen als knopen. Een wortel uit fleece. Een rode sjaal.
sneeuwman wortel

Een kleuterversie van de wanten van Missy N.

sneeuwman want

Een hoedje uit de overschot van Stans cowboypakje. Da's dubbel gereykleerd dus! 

sneeuwman vogelperspectief

In vogelperspectief of vanop Livs rug zie je pas helemaal een sneeuwman lopen...

sneeuwman rug

Vrijdag spons ik nog wat witte schmink tegen dat gezichtje aan. Of zou ik gewoon voor een dikke laag weer-en-wind-crème gaan? En dan kan ze vrolijk mee de stoet in.

blije sneeuwman

En u? Welk creatuur stuurt u deze week de straat op? 

64 opmerkingen:

  1. Oh,een stamp onder mijn gat!Want ik heb helemaal nog niks voorzien...maar jouw versie is zoals gewoonlijk,helemaal compleet,af, netjes,...niks op aan te merken!Heel origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh, da's echt schitterend. Memorabel.

    Maar serieus...nu vrijdag al? Aaaargh, dat wordt hier spijtig genoeg niets zelfgemaakts.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zalig. De schoonste verkleedsneeuwvrouw die ik ooit zag.
    (hier helaas geen kostuumke)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. FANTASTISCH! Echt, zo schoon! En zie ze stralen. Bij ons is 't tweejaarlijks stoet, dan knutselen ze in de klas pakjes. De andere jaren is het dan eigen verkleedkleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, zalig! Helaas zijn al mijn kinderen gezegend met een groot 'afkeer voor carnaval' gen. Verkleden thuis, dat gaat nog net, maar zo'n beetje belachelijk doen voor al die andere kinderen... dat geeft tranen. Dat krijg je als je van beide kanten erfelijk bent belast.
    Maar het idee van de 'overpakje' is wel een keigoed idee.
    En welke creatuur? De kans is groot dat ze als zichzelf gaan. Dat zijn voor mij al memorabele creaturen op zich :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit pak is in een woord Fantastisch!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pfff en ik maar balen dat ze op school dit jaar het thema noordpool hebben gekozen... Niet gemakkelijk voor een niet-creatieve mama. Ik had het kunnen weten dat ik hier niet mocht komen kijken deze week ;-)
    Desalniettemin proficiat, het is de schattigste sneeuwman die ik ooit heb gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit hier te lachen dat het geen naam heeft!
    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Om ter schattigst!! Echt niet te doen, fantastisch gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fantastisch pak zeg. Echt helemaal passend bij de koude ook nu. En de kleuter in het pakje glundert ook helemaa.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw wat mooi gemaakt, de mijne loopt vanaf donderdag als pauw door ons brabantse dorp

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha, echt heel goed gedaan. Ze ziet er superblij uit. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. amaai... om eens iets anders te zeggen ;) echt leuk... ik stuur onze Josse vrijdag in een kokspak naar school en shame on me: het is een gekocht pak...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooh, super, de ideale verkleed-outfit voor dit moment :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een geweldig pak, hiermee wordt ze vast prinses carnaval!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo knap. Ik maakte een Sinterklaaspak voor mijn neefje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh my God, zo geweldig. Gelukkig liggen mijn bloedjes al in bed, anders kon ik meteen beginnen naaien.
    Hier liggen nog drie stapeltjes stof te wachten: voor een paddestoel, een egel en een lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super, hoe leuk!
    Hier in het noorden van Nederland geen carnaval en daar ben ik eigenlijk wel blij om.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 't is de max, Riet!
    ik weet niet eens of er eigenlijk verkleed wordt op school.
    maar anders wordt het een 'knauw', alleen al omdat hij dat zo grappig zegt, en het is één van de laatsten in het peuterjargon.
    en oh ja, het betekent 'clown'

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Allééé Riet!! Dit is niet te doen!!!
    Ik geloof dat ze haar eerste carnavalsstoet nog lang gaat blijven herinneren!
    Alhoewel het verkleedgen hier niet is meegegeven door moeder natuur, toch hebben mijn kinders het hier of daar opgepikt. Ik hoop gewoon dat ze iets uit de verkleeddoos kiezen dit jaar, want mijn naaidip is nog niet over.
    Vorig jaar maakte ik roodkapje en Draakje, en eigenlijk was dat wel schattig ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Waar blijf je het halen ;-)
    Je pakje is echt schitterend mooi en Liv staat er perfect mee.

    Hier worden de pakjes gerecycleerd. De kleinste zal het prinsessenkleed (die ik vorig jaar maakte) van de grootste aandoen en de grootste zal een een disco tenue aandoen...eentje die ik een goei week geleden heb afgeleverd voor het grootoudersfeest op hun vorige school.

    Ik vind carnaval altijd iets leuks om naar uit te kijken, al die kleurtjes, lachende kindjes...die van ons kijken daar altijd enorm naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ooooh, dit zo zo heel erg prachtig gemaakt. schitterend.Echt waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Maar zalig, echt!!! En waar ik nu zo'n spijt van heb dat ik er zelf niet op kwam. Maxi cosi glijden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Inge (Ferre en Stien)12 februari 2012 om 22:04

    Mooi! Hier moest het een dier zijn met de axenroos als jaarthema in de school. Het werd een zebrapak, zowel over als zonder jas te dragen. Voor de rest van de week: een konijnensnoet, beverstaart, leeuwenpoten en -klauwen, en berenoren. Genoeg dierenattributen dus voor dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mor jongens toch! Das het schattigste sneeuw-vrouwtje dat ik ooit zag! Je hebt altijd van die originele ideeën hé zeg (jaloers, jaloers...) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ooh, maar dat is schoon !!!! Machtig prachtig !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Man, ik smelt, zelfs bij deze winterse temperaturen!!
    De zoon brak mijn moederhart door te zeggen dat hij geen carnaval wou. Nu is hij bijgedraaid: een superheld. Blauwe en gouden spandex werden aangekocht, alleen een gouden overshortje kregen zijn veto, dommage!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh wat prachtig zeg!!
    En wat een dotje ook!!
    Hier huilen we nog om de elfstedentocht haha, dus geen verkleden voor ons!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. G-E-W-E-L-D-I-G gewoon!
    Mijn verkleedgen wordt er door aangewakkerd!
    En... zelfs het lief, waarbij het woord "verkleden" spontaan rode bobbels teweeg brengt, zit hier enthousiast naast mij mee te gluren!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dit is echt een heel geslaagde outfit, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. SUPER! Door zo'n prachtig kostuum zou een mens carnaval nog gaan appreciëren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Maar hoe perfect!! Ik heb een olifantenkostuum in de maak voor mijn kleutermeisje, ... maar als ik dit zie, dan word ik daar bijna beschaamd over :-S
    Echt perfecte uitvoering van een super idee!!!
    Geniet van je sneeuwvrouwtje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ooohhhh, zo'n lieve sneeuw"man"
    Op m'n blog kan je m'n politie-agent, piraat en ben 10 zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heel mooi! Echt top... ik vond het ook altijd jammer de kleuters in hun jassen te moeten hijsen over hun te dunne kostuumpjes... En daarbovenop vind ik gekochte kostuums vaak niet degelijk (en niet zo mooi).
    Mijn mama heeft vroeger ook meestal zelf onze kleertjes gemaakt voor carnaval... ooit ben ik er zelfs prinses carnaval mee geworden! Zo trots... Een bloemenelfje was ik... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dit is toch wel het allermooiste en allerschattigste sneeuwmannetje dat ik ooit gezien heb. Geniaal ook, om een warm pak te maken dat over de jas kan gedragen worden. Grote Pruts vertrok hier zojuist als stoere gelaarsde kat met een knalgroene jas over zijn outfit :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  36. o, schitterend gedaan!!!
    En ik krijg al stress..... Verkleden, en verkleedkleren voorzien, onee.... :(

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Geweldig! Dat is tenminste origineel. Ik heb nooit mogen kiezen. Ieder jaar is dat hetzelfde roze prinsessenspul dat ze bovenhalen. En ik wou zo graag eens een clowntje.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Super! Volgend jaar maak ik ook zelf een pakje! Hopelijk willen ze het dan ook aandoen!
    Dit is helemaal geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zo schoon! Dit is echt wel het mooiste verkleedpak dat ik de laatste dagen zag passeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Supermooie creatie! Ze ziet er schattig uit!
    Ik heb vrijdag Mickey Mouse naar school gestuurd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik smelt, dit is echt wel de leukste sneeuwpop die ik zag (en deze kan lekker niet smelten, alleen het pakje ontgroeien)
    En als ze groot is kan ze vertellen over het sneeuwmanpakje, kunnen haar niet veel nadoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. k ben er aan begonnen :-) alleen wat schrik voor de kap die mooi moet aansluiten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Zo super! Dat zou mijn zoon ook wel zien zitten.

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!