zaterdag 22 oktober 2016

Tussenseizoen, part II

Voor Zanne maakte ik een meerseizoenenjas, maar dat was voor Liv niet nodig. Er hangt een dikke gewatteerde knuffeljas klaar, die de kast uit komt zodra we kunnen sabelen met ijspegels en zodra we kunnen genieten van de Frozenintro op de voorruit. Onze (verder optieloze) auto heeft één magic trick in zijn marge: ijssterren die groeien terwijl je rijdt. Gevaarlijk mooi. 

Maar voorlopig blazen we niet veel meer dan wolkjes in de lucht en rapen we kastanjes, en daarbij past: een herfstjas. Berlin, ook hier. 

 

Mijn doorgedreven stofopwerkplan deed me een combinatie uit de kast halen die me tot in de afwerkingsfase wat deed fronsen en twijfelen. De buitenstof ligt al jaren op de 'verkoopstapel' wegens gekocht in een vlaag van zinsverbijstering. Voor een broek als ik me niet vergis, en vervolgens voor niets meer, want kleine diva's durven vast niet op straat met een moeder in een bompabroek. Een rafelig dun stofje in een onbestemd groen, dat moeilijk verwerkte en moeilijk te fotograferen is. Bovendien dansten de ruitjes op en neer tijdens het maken en heeft de stof weinig tot geen warmte in zich. Ik had dus mijn twijfels, en bleef maar 'leger' of 'jager' denken, tot zij me de bruine paspel door koperen liet vervangen en ik er langzaamaan toch iets in begon te zien.


En daarbij, als voering, een prachtige bling-Lucy-has-a-secret-stof van bij Mon Depot. Een lap die ik ooit blind verliefd kocht en vervolgens doelloos parkeerde, omdat het zo'n specialleke is.


En ik weet niet of u het ziet zoals ik het zie - de inhoud van de jas heeft bij mij natuurlijk een streepje voor - maar helemaal op het eind besloot ik: ik vind dat het marcheert, samen. De stoffen, het seizoen, het paspel, het kind. Onderstaande foto geeft de meest realistische weergave van de kleuren zoals ze in het echt zijn, and I ♥ it.



Ik watteerde de voering, en dat was een beetje een uitdaging want de stof heeft al een zekere dikte en structuur.



Ik wilde vermijden dat de meisjes er zouden uitzien als een tweeling met hun jasjes, dus ik varieerde een klein beetje in opties. Geen zakflapjes deze keer en geen verlengde versie. Wel paspel, en twee knoopjes boven elkaar in plaats van naast elkaar. Dat maakt het front licht asymmetrisch, maar het stoort mij niet. 


Deze keer vergat ik de plooi op de rug niet, maar het flapje liet ik weg.


Ik wilde namelijk graag schouderflapjes, vond knopen in de perfecte kleur in mijn kast, maar had er maar net genoeg. 



Ik combineerde de staande kraag met de kap, en verving het beleg van de kap door boordstof - prikstofhater nummer 2 in da house. Ook Liv kreeg duimgaten aan de mouwen en klikkers voor wantjes.




Voila. Meer moet dat niet zijn. Ik ken niet veel van kleuranalyse, maar als ik voor Liv op een type zou moeten gokken, dan denk ik 'herfst'. En die holde ze in, de herfst, met een jasje dat er prima in past!


25 opmerkingen:

  1. Ik ben nog meer fan van deze dan van de Zannejas! Zelfs de koperen paspel weet ik te smaken, hoewel ik daar op weekend resoluut nee tegen zei. Reden van die voorkeur is voor pakweg 300% de prachtige voeringstof. En het kind erin, dat ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt prachtig! De boordstofkleur matcht prachtig bij haar blauwe ogen. En koper, daar ben ik fan van! Heb je de mouwen veel verkort om te werken met boordstof?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, ik hou van die buitenstof! Echt niet twijfelen!!! Leuk idee die klikkers voor wanten. Dat lijkt me iets heel handig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, deze is gewoon prachtig! En dat met de klikkers voor wantjes had ik nog niet eerder gezien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier kunnen jassen uit de winkel toch heel moeilijk aan tippen! Zo tof dat je zelfs aan de wantjesklikkers dacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wauw, deze is ook al zo prachtig!! Die paspel doet het stofje nog beter uitkomen!! En het staat je dochter inderdaad supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is een stof die ik nooit zou kiezen, zowel de buitenstof als de voeringstof niet, maar ik vind dat je dochter er wel geweldig mee staat en dat geeft een ander cachet, met zo'n mooi kind erin! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net als Eva hierboven big fan van deze jas ! Prachtige stof (zowel buiten als binnen) en die details weer ... Om duimen en vingers van af te likken !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aan elk detail is gedacht... heel mooi!
    Ze staat er prachtig mee!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Origineel en praktisch! En nu hopen dat ze er niet te snel uitgroeit?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind deze nòg mooier dan de vorige!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtige jas! En goed plan er een jas van te maken, een broek zou ik inderdaad wat aan den bompakant vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op sommige blogs heb ik het gevoel dat ik mezelf voortdurend herhaal, maar dit kwam weer zo mooi samen tot een geheel dat ik dat gevoel maar even negeer en zeg "prachtig". En wat ben ik blij dat die neplederen paspel naar een ander project verbannen is #schaterlach

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niets dan respect! Het koperen paspeltje is er gewoon perpect bij..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit jasje is helemaal af! wonderschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, deze jas is echt ongelofelijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schoontje !!! (chanceke dat je dat stofje uit de stapel haalde en de koperen paspel-tip deed !)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo,
    Waar koop je die klikdingetjes om wantklikkers te maken eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Kaat! Vorig jaar haalde ik ze uit een pakket van de kinderen op Paracord armbandjes te vlechten, maar die rage is al een beetje gepasseerd. Dit jaar vroeg ik er op goed geluk naar bij Hexagoon in Leuven en daar hadden ze ze in vele kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!