maandag 14 september 2015

Tegel eens een taart

Mijn wervelkind werd vijf, dit weekend. Al weken omschreef ze in erg exacte termen hoe ze haar feest in gedachten had. Ze maakte lijstjes, telde af, stal met haar ogen overal dingen die op die lijstjes belandden en maakte van 'als ik jarig ben' de doorsnee opener van een zin.

In het verhaal zat iets met een welbepaalde ijskoningin op een taart. (En met veel glitters, dat ook. ) Oh, het kon maar moeilijk in mijn hoofd. Een feest dat je in principe kant en klaar in de winkel kunt kopen. Niets zots of ongewoons waarin ik me kon laten gaan, maar 'gewoon' Frozengedoe. 

Kijk, een wervelkind, dat word je niet zomaar. Dat word je o.a. door omgevingsfactoren. Als daar zijn: een moeder die de lat nogal eens hoog legt en haar kinderen misschien onbewust het gevoel geeft dat de lat hoog moet liggen. Dat is een werkpunt. Ik weet dat. En dus was ik eindelijk zo ver: het zou een Frozenfeest worden. Mijn neus belandde, wat wervelen betreft, herhaaldelijk en met veel kracht op de feiten de laatste weken. Dus werd ik met humor en overtuigingskracht door een vriendin naar de winkel gestuurd voor bekertjes en servetten in ijsdingesthema. En was mijn plan: ik leg vast op video dat het kind zo'n taart wil. En dan  wordt het zo'n taart.

Ik hield mijn telefoon voor haar neus. En toen gebeurde dit:



Ja kijk, mijn excuses. Met de beste wil van de wereld, dit kon ik niet negeren. Grandioos gebuisd wat betreft 'doe normaal': daarvoor draag ik de liefde voor creatieve ideeën te hoog in het vaandel. Bovendien vond ik de aanleiding voor haar idee ook wel mooi: ze merkte op een verjaardagsfeestje dat het suikerpopje voor de jarige was, en wilde op haar feest graag een popje voor alle kindjes. (Maar het grootste wel voor haar. Laat dat heel duidelijk zijn.)

En dus...

Zanne

tegelde ik een taart. Ik hou van versierde kindertaarten, maar ik hou niet van volledig-met-suiker-gecoverde taarten. Dus we losten dat anders op. Een witte chocoladetaart met rood fruit en een blauwe toplaag. Tegeltjes van witte chocolade, die mijn geodriehoek in de vaat deden belanden, en zoals gevraagd 'allemaal kindjes'. We spraken wel af dat dat van die vrouwtjes ook mannetjes mochten zijn, eentje voor elk mannetje op het feest, en zo kreeg elk kind zijn persoonlijke zwemmer. Waar ik de kennis had met gelijkenissen: kleine Liv met haar pinguïndrijfpak, grote Liv met haar waterfototoestel, Ferre op zijn scooter, de nichtjes met hun eindeloze vlechten, en Stan die kan al zwemmen met zwemvliezen.

Zanne

Zanne kreeg haar ereplaats - met kroontje - op een aparte, bij de bakker bestelde taart. (Die na twee happen mijn tegenzin voor suikerpastacovers bevestigde).

Zanne

Is Frozen dan verboden bij ons thuis? Welneen. Meter An mocht op zoek naar een Frozenkleed. "Want jij mag dat niet zelf maken." De bekertjes en servetten deden dienst, en op school mocht Zanne Frozencakejes uitdelen.



Maar ik hapte met heel veel plezier een stukje chloor met tegels, en ik was niet alleen! Er is nog veel werk aan de winkel, met die jongste van mij. En zoals u merkt ook wel werk aan mezelf. We hadden een heel fijn weekend - met een feest op zaterdag, en op zondag een bezoek aan de voorstelling van Playmobils Super 4. Waar ze die mooie grime haalde en met Twinkel op de foto mocht...


... maar als haar moment gekomen was niet goed durfde. Waar ze ook (heel duidelijk...) liet merken dat de drukte haar soms wat te veel werd. Dus 'ook fijn' was een zondagnamiddag op haar eentje met een luisterverhaaltje aan haar knutseltafel.

Dus dat wervelen even negeren: daar gaat het vandaag niet om. We vieren vandaag het feest van de creativiteit en van het oog voor detail, al vijf jaar lang!

Nul
Zanne
Een
Zanne
Twee
Zanne
Drie
Zanne
Vier
Zanne
Vijf!
Zanne

Dikke zoen, Zannezoet!

20 opmerkingen:

  1. oh geweldig dat filmpje! en volgens mij is die taart perfect uitgevoerd volgens haar wensen. erg leuk! En natuurlijk gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verbaast mij, gezien het aantal herhalingen, dat die "allemaal vrouwtjes" nog omgebogen konden worden. Maar plezant is het wel, zo'n gepersonaliseerd verjaardagstaartstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Riet toch ... jij bent soms echt wat "prettig gestoord" ... zoveel werk dat jij daarin steekt.
    Ik wou dat jij mijn mama was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die foto aan dat muurtje blijft zo hilarisch! Zanneke toch!
    En 'jij mag dat niet maken'... ze kent je blijkbaar al door en door. Maar ontzettend hard chapeau voor die taart. Met zoveel details, dat is weer iets dat alleen maar jij doet. Creativiteit en oog voor detail, ze heeft het duidelijk van geen vreemde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ik krijg spontaan zin in iets lekkers, iets van chocolade én een verrassing !
    Die taart wordt zonder twijfel gepind, maar of ik daar zelf ooit aan begin...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toffe taart en die foto's zo zien we duidelijk hoe dat ze gegroeid is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maakte jij nu serieus zelf die taart!? Mijn eindeloze respect voor jouw creativiteit wordt -mocht dat kunnen- nog groter. Hip hip voor Zanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige taart! Tja, aan zo'n verzoek zou ik ook niet kunnen weerstaan. En suikerpasta ... Tja, er is heel veel verschil in smaak/kwaliteit. Als ik er gebruik, neem ik de fondantsuiker van Callebaut. De beste die er is. Géén chemische brol en dito smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar echt, niet normaal! En geweldig, dat Zanne dat zo onder woorden kan brengen, wat ze precies wil. Janne kan dat ongeveer half zo goed, en ik negeer dan nog eens de helft, dus ge ziet, van zo'n concept zou niks overschieten. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo een leuke taart. Ik ben hier ook bezig met het plannen van een verjaardagstaart en -feestje. Hier wel elk jaar met suikerpasta. De kinderen zijn er zot van. Ik eet meestal de taart eronderuit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een leuke taart!! en ja ik begrijp je volleedig, als mijn kinderen mij zoiets vragen kan ik eigenlijk ook nooit nee zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik keek naar het filmpje (zalig!) en zat maar te turen op die taart naar een mannetje met een kroontje, want dat leek ook nogal belangrijk in Zanne haar hoofd ;-). Tot ik ontdekte dat ze daarvoor een heel eigen taart kreeg. Het kind had ongetwijfeld een topdag! Waar is dat naartoe zeg, dat oneindig dromen over hoe je verjaardag eruit moet zien :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ik was ook op zoek naar het kroontje ;-) Heerlijke taart Riet, bijna zonde om erin te snijden! Ik geniet altijd van je 0,1,2,3, .. foto's, maar ik vind dat je taarten zo mooi dat ze evenzeer een foto rijtje verdienen ;-)

      Verwijderen
  13. Geweldig, die foto van 1jaar!
    Mooie taart zeg, wat een werk! Knap!
    Proficiat ook met je dochters verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoera!!!!
    Die suikerpasta lust hier ook niemand, maar ik wil wel een mooie taart!
    Geweldig dat jouw wervelkind dat allemaal zo goed weet hoe het moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoera! Prachtige crea taart! En zoetzalig verhaal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooie taart !!
    Ik ben afgelopen week wel gezwicht voor het Frozen thema (cupcakes voor de school, taart voor de familie).
    Kijk maar eens naar mijn blog : mamacreatief.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ochn zo schattig! Ze wist wel heel goed wat ze wilde! Heel erg mooie taart geworden en een reuze feest!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!