donderdag 2 juli 2015

Gaatjesdag

We vierden een mijlpaaldag deze week. Mijn Livjelief is geen kleuter meer. En ze weet al jaren donders goed wat daarbij hoort: oorbellen! Ze zat nog maar 1 week in de instapklas toen ze me al vroeg wanneer dat mocht, in het spoor van een toen al oorgewijs gepiercet klasgenootje. We prikten een afspraak op oneindig: "Als je naar het eerste leerjaar gaat." Ik vermoed dat ik er toen van overtuigd was dat dat moment de beste gezinnen overkomt, maar niet het mijne. Of zoiets.

Maar kijk. Gaatjesdag brak aan. En het werd ongepland een dag die zijn naam in elke zin van het woord waardig was. Ik maakte een gaatjesjurk voor de gelegenheid. Met de wondermooie satijnen zwanen, een samenwerking tussen Bambiblauw en de Melkbrigade. Ik ben helemaal verkocht. 

Ik maakte er iets erg zomers van. Ik probeerde eens een ander soort van overlap en liet de panden kruisen onder de oksels. De stof leent zich daar pima toe.

zwanen Bambiblauw

Op de rug zit een split met strikje in het rugpand, die een smal strookje rug bloot laat.

zwanen Bambiblauw

zwanen Bambiblauw

Aan de voorkant liet ik de panden samenkomen onder een vals knopenpad.

zwanen Bambiblauw

zwanen Bambiblauw

We gaven het dametje een gevlochten 'balletdot', zoals zij dat noemt. En we plantten haar op de fiets - het korterittenvoornemen ook in juli waar makend - richting station, op weg naar de juwelier.

zwanen Bambiblauw

Luttele uren voor ons vertrek gaf Liv 'gaatjesdag' nog een andere dimensie. Ze wisselde vorig jaar al twee ondertanden. Maar het ivoor dat nu uit haar mond tuimelde, zorgde pas echt voor een lagereschoolkindjesmond.

zwanen bambiblauw

Ze wilde zilver met blauwe steentjes, Prinses Gaatjes. Omdat de mevrouw van de winkel vond dat dat goed bij haar ogen past. We kuierden naar Barboèk voor lectuur-met-koffie. We kozen haarspeldjes en slippers. En Liv vond alles heerlijk want 'het is mijn kiesdag en ik mag echt alles kiezen.' Gelukkig kennen we haar als een kind met bescheiden dromen.

zwanen bambiblauw

Het laatste gaatje van de dag, was voor een ander Livje. Ik had anderhalve meter zwanenstof, knipte puzzelgewijs, en haalde uit de overschot - met behulp van bijpassend effen blauw - wonderwel nog een tweede jurkje. Voor deze zotte doos.

zwanen Bambiblauw zwanen Bambiblauw

Kleine Liv is drie en weet hoe dat moet, je eisen stellen. 'Een danskleed' is in haar ogen het uniform van alledag. Ligt er iets anders klaar, dan is dat tegen de regels, en dat zal je geweten hebben. Ik bezorgde het gezin extra ruimte voor rustige ochtenden.

zwanen Bambiblauw zwanen Bambiblauw

De jurk mocht 'danskleed' heten van kleine Liv. En wordt, hopen we, een gevechtsvrij kledingstuk.

Op de rug vond ik eindelijk ruimte voor een 'Pinterestdetail' dat ik al jaren mentaal heb genoteerd. Een jurk-met-een-hartje. Dat hartje verscheen spontaan tussen die zwanenhalzen, ik hoefde alleen maar uit te voeren wat de stof aangaf. Twee blauwe drukknopjes bovenaan maken het helemaal af.

zwanen Bambiblauw

zwanen Bambiblauw

Twee Livjes, twee maatjes, twee dames in jurken met gaatjes: we noemen het een glimlachdag!

43 opmerkingen:

  1. sjieke dot seg, hoe doe je dat? :)
    mooie kleedjes ook

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een mooie blogpost, een heerlijke herinnering aan zoveel moois! Genietdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi! Ik heb hier nu wel een boze 5-jarige naast me zitten. "Waarom mag ik geen zwanenjurk en gaatjes in mijn oren mama? Dat meisje op de ipad mag het wel"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, zo'n mooie jurkjes! Kleine meisjes worden snel groot he, maar elke leeftijd brengt mooie dingen met zich mee. Geniet ervan! Groetjes, Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige jurken voor prachtige dametjes.
    Ik zeg dat ook tegen ons bijna vijfjarige die voortdurend om oorbellen vraagt. 'Wanneer je zes bent !!' Ik vind dat zo sneu als ik baby's zie met gaatjes in hun oren.
    Zij vraagt dus zij wil het echt.
    Voor ons Lies dus nog meer dan een jaar 'wachten'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige kleedjes! Het patroon loopt perfect door en de details die je toe voegde zijn echt ongekend. Echt geweldig gedaan! (ook de blog zelf, heel fijn om te lezen over deze speciale dag)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook hier gaatjes dag gehad voor het kunnen fietsen. Wat een mooie jurken. Ik vind de tweede helemaal top.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig mooie jurken! En jouw Liv en mijn Lilith zijn dus even oud, amai, ik vind dat mijn Lilith er nog zo klein en jong uitziet in vergelijking met jouw dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo mooi, Riet, beide jurken! En jij kan me altijd een glimlach bezorgen met je mooie verhalen. (An )

    BeantwoordenVerwijderen
  10. moh ! zo prachtig !!
    wij hadden enkele weken geleden ook onze gaatjesdag ;-)

    ik en mijn dochter samen, en eigenlijk mega ongepland..
    achteraf vond ik het spijtig dat ik er niet meer mee gedaan had.

    Maar als ze terug komt van kamp, dan is ze verjaard en heb ik beloofd samen oorbellen te gaan shoppen !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat er nog ontelbaar veel glimlach-dagen mogen komen! Ik hou van de details die je toevoegt; uniek - unieker - Riet. Grote fan hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat was een prachtige glimlachdag!!
    En ook twee prachtige glimlach jurkjes!!
    Mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijke details! En hartje voor gaatjesdag!
    Prachtige jurken! Die Liv-jes gaan hier nog veel deugd van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, geweldige gaatjes! stuk voor stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grote fan van jouw creaties! En met een glimlach over jouw glimlach-dag gelezen! Het klonk als een heerlijke dag! Ik hoop dat er nog vele glimlach-dagen mogen volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super tof! En hoera voor de gaatjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw wauw wauw! Ik wil ook meedoen met gaatjesdag! Wat een prachtjurkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die gekruiste oksels vind ik wel héél erg knap gedaan. Die print loopt door en al. Ik wil niet weten hoe lang je daaraan gepuzzeld hebt (allee ja, eigenlijk wil ik dat wel weten, zelf een luie naaister zijnde :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk waar: dat ging vanzelf! De herhaling van de print op die stof leende zich daar prima toe.

      Verwijderen
  19. Twee pracht van kleedjes hoewel ik iets meer fan ben van de tweede versie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gut die dochter van jou! Dat is toch zo'n knap kind, ik denk het elke keer. Twee prachtige prinsessen in hun jurkjes! Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh hoe mooi Riet! Wat een knappe jurk voor jouw Liv! Ik kocht zwanenstof, en mijn eigenwijze Mila, die keurde ze af jom!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk. Denk je dat grotere kindjes nog in dat hartjeskleedje in zouden kunnen? Mijn vijf-en-een-halfjarige staat hier smekend naast me :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw Riet, Super mooi! De kleedjes, de haartjes, de gaatjes en die prachtige glimlach!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig!! Prachtige meisjes, prachtige kleedjes, prachtige foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waauw, prachtig! Zeker met die overlap! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuk om te lezen hier!Mooie kleedjes zeg!En groot gelijk dat je Liv kiest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Los van de schitterende kleedjes; wat een lief/liv verhaal en zo'n fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat hartje was meant-to-be inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. oh, hoe lief allemaal! Het hartje nog het meest van al :). Die kruising naar achter onder de oksels vind ik ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh Riet, hoe jij er toch in slaagt om mij telkens weer te verbazen! Na de eerste Hanami die ik zag, bedacht ik dat die kruising ook mooi zou zijn langs de zijkant. Het idee zit nog altijd ergens in mijn hoofd, maar jij voerde dat gewoon uit! Ik bestelde de zwanen ook, de grote voor mij en de kleine voor mijn kleine Liv :)
    (Onbekend met het concept 'gaatjesdag' voegde dat Livje nog een extra dimensie toe ;) http://with-love-by-eva.blogspot.be/2015/07/princess-in-finch.html)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!