maandag 24 november 2014

Van trui naar jurk naar trui

Elk naaiboek lijkt zijn 'schot in de roos' te hebben: een ontwerp dat iedereen meteen aanspreekt en waar iedereen mee aan de slag wil. Voor Zo Geknipt!2 is dat het damest-shirt. Na de mooie exemplaren van Mieke lijkt heel blogland een appelen-en-peren-check op zijn eigen lijf uit te willen voeren.

Uit Stof Voor Durf Het Zelvers 2, de tweede boekentelg van Griet, zag ik al heel veel van die mooie knopentruitjes verschijnen. Ik ben nogal van de hacks, dus toen Vink deze mooie versie postte holde ik richting Pauli voor iets sweaterachtigs, met eenzelfde jurk-idee. Ik kocht er een meter grijze 'wafeltjesstof', iets wat erg in blijkt dezer dagen. (Ik weet dat niet hoor, ik ken eigenlijk weinig van de in's van het moment. Maar vermits er her en der kledingstukken in de collectie zitten in dergelijk materiaal, vermoed ik dat meneer Pauli iets very 2014 deed toen hij deze rol inkocht.)

Een jurk dus, zei ik. Hoe het komt dat ik dan toch een truitje presenteer? 

truitje

Het antwoord is eenvoudig: omdat de jurk werkelijk 'op niks trok'. Zo inhoudsloos ziet ze er best ok uit. Twee deelnaden in voor- en rugpand, zakjes die over de zijnaad lopen. Ik was aanvankelijk blij met het resultaat. De enige vage waarschuwing die in mijn hoofd weerklonk was die van naaibuddy Jill, die de stof aanschouwde en grapte dat het iets weghad van een peignoir.

jurk

Liv trok de jurk aan en wat bleek? Een peignoir. Ofte 'ochtendjas', voor onze noorderburen. Weliswaar geen lelijke peignoir. Maar toch: een meters te brede, vormeloze jurk noem je nog liever een mooie peignoir, dan een vuilniszak, toch? 

De combinatie van de stof, het model en mijn overijverigheid in het meten van Livs schouderbreedte, gaven geen gouden resultaat... Het had een mislukkeling in De Doos kunnen worden. Ware het niet dat ik nog een poging wilde wagen met het oorspronkelijke ontwerp: een truitje. Ik knipte de boel in twee en voegde een brede boord toe met een elastiekje. En eindigde met een zeer draagbaar truitje!

trui

balk

De - alweder moeilijk te fotograferen - gouden glans maakt dat de kleurliefhebbende dochter voor een keer ook fan is van grijs.

gouden spikkel

De 'schouderstof' is tricot van bij La Petite Couture en kon ik - met een fietspapa in huis - niet laten liggen. De knopen vond ik in mijn voorraad.

knopen2

De overschot, het 'onderstuk', was in normale omstandigheden misschien in de vuilbak beland. Maar in volle recykleertijd zou dat waarlijk oneerbiedig zijn. Dus maakte ik een vreemdsoortig recht rokje, met zakjes die noodgedwongen wat te hoog zitten. Onder het mom 'basics heb je nooit genoeg'.

rokje

De zwarte kousenbroek met gouden sterren komt van bij de schoonzus en maakt de draagmotivatie van het geheel des te groter!

Liv

Een dikke tong voor misbaksels, en hoera voor een leuk nieuw naaiboek!

21 opmerkingen:

  1. Wow! Fan van alles: het truitje, de rok én zelfs het jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja voila se, twee kledingstukken gered, waar er eentje vormeloos bleek
    dat heb je dus goed gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het jurkje ziet er op de foto echt geweldig uit!! Jammer dat t op model minder bleek..Je hebt er wel toffe trui van gemaakt zeg ,heerl erg gaaf :) Zou zo'n stof ook wel willen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou gezegd hebben... zo een schoon kleedje! Maar ja "peignoirgehalte" ...!?
    De sweater is super ... het rokje ook! En dat schouderstofke is geweldig... alsook het levende model! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als truitje en rok vind ik het de max! Schitterend... ( en dan heb ik het niet alleen over de stof)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo plat op de foto vind ik het inderdaad een super leuke jurk, ik kan duidelijk zien waarom je hem naaide. Jammer dat het niet goed zat, maar dit is inderdaad een super oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is dan toch maar fijn uitgedraaid op een leuke trui! Heerlijk stofje met die fietsjes. Het doet me erg denken aan een fietsende dame die uit de pennen en potloden van Juffrouw Groen (een bijna-naamgenootje) is gekropen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi, wauw leuke stofjes ook zeg, knap ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben geen fan van die wafeltjesstoffen (in tegenstelling tot wafels...), maar in dit truitje vind ik ze helemaal top! Een hele mooie combinatie en super op een stoer jeansrokje. Het kleedje ziet er op foto ook mooi uit, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Leve een mama die niet snel opgeeft! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super tof! Maar idd, de schouders blijken, voor jurjesmateriaal toch ietwat enthousiast gemeten. Ach wat, nu heb je 2 kledingstukken voor de prijs van één. en dan nog wel lekker 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! Fan van het truitje en rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed opgelost! Wel jammer als iets wat er in je hoofd zo mooi uitziet, dan in werkelijkheid een beetje tegenvalt. Hoe kwam het dat het zo breed was? Of is Liv zo smal?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eind goed, al goed. En 2 toffe kledingstukken erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo'n tof bloesje!
    Spijtig van het kleedje maar toch een goede oplossing gevonden uiteindelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig opgelost !!!
    (Ik herkende meteen de prachtige fietsentricot en met een fietsfreakende zoon in huis heb ik lang getwijfeld ... als er nu ook eens meneertjes op stonden he ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En nu kun je het rokje toch nog onder het truitje dragen, waarschijnlijk zonder 'peignoir'-effect :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Met vertraging lees ik dat hier eindelijk en ik ben helemaal weg van de peignoirekesstof, zo schoon. Met een beetje bling erin, dan scoor je bij mij sowieso. Toptrui!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi opgelost... ik ben wel fan van het truitje en ook het rokje zou hier scoren bij dochterlief :)
    Dat wafelkleedje voor volwassenen ligt bij mij thuis ook in mijn kast te pronken ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!