woensdag 12 november 2014

De jas zonder verhaal

Ik had verwacht een soort van sewer's block te moeten ondergaan, na een halfjaar intensief naaimachinewerk voor Zo Geknipt!2. Maar niets blijkt minder waar, het lijstje met projecten groeit en de goesting groeit mee. Wat dit bericht betreft is er wel sprake van enige writer's block: geen vrolijk verhaaltje deze keer maar de droge feiten. En ook het model liet het afweten.

Onze actrice

Nu ze het tot covermodel van een boek schopte, worden ikzelf en mijn camera enkel nog getrakteerd op rare snoeten. Alsof ze me wil laten zien dat ze, wat haar modellencarrière betreft, professionals verkiest. (En gelijk heeft ze.)

Zanne in haar jasje

Gegeven: een winterjas voor Zanne. Want mijn dochters schelen exact 4 cm en dat is minder dan 1 kledingmaat: mijn maaksel van vorig jaar, voor Liv, is nu al te nipt voor Zanne. Zonde. 

Patroon: wie goed kijkt, herkent de Cockpit uit Homemade Mini Couture. Zonder paspelzakken, klepzakjes, zonder kraag en zonder mouwboorden. Het mooiste detail - de dubbele rugpas met knoop - behield ik wel maar zit wat verstopt onder de kap.

rug

Ik kocht op de DIY fashion fair van La Maison Victor een onfotografeerbaar mooi wolletje: ecru met olijfgroene draden, met een gouden spikkel. Op geen enkele van onderstaande foto's komt het tot zijn recht. De voering werd middenblauwe 'pluis'. Bij dat geheel wilde ik graag nog wat meisjesachtige details, omdat het patroon eigenlijk een jongensjas is. Ik dook in mijn kast en warempel, mijn all time favourite 'Mitsy' van Liberty bleek perfect bij voering en buitenstof te passen.

En toen ging ik wat 'loos' in de details! Zo ver zelfs dat ik mijn lieve wederhelft, in koersoutfit nog wel, naar de dames van Hexagoon stuurde om 'groene Mitsy paspel' te zoeken. Hij werd gelukkig snel en zoals altijd deskundig geholpen, maar ik denk dat de dames hem wel een bizarre passant vonden.

Sommige van de details waren op voorhand zo bedacht. Sommige kwamen er ter camouflage van een zich stellend probleem. Maar het moet gezegd, het eindresultaat ziet er niet uit als een en al oplapwerk. Het zit netjes in elkaar. Ik overloop even met u:

Ik matelasseerde de mouwen. Lees: ik stikte mijn gladde voering flink in ruitjes tegen een laagje fleece. Ik vond dat, zelfs met boventransport, een *censuur*werkje maar ik moet zeggen dat het loont: het jasje gaat super makkelijk aan en uit.
matelasseren

Ik vond bij Veritas dè perfecte rits (goud met een mooie lange trekker). En keek even later lelijk op mijn neus toen het ding niet deelbaar bleek, en niet verkrijgbaar in deelbare versie. Gelukkig wist ik dat Fynn wel kaas heeft gegeten van toveren met ritsen en hun trekkers. Enig mailverkeer later zat die mooie trekker op een andere, wel deelbare rits. Aan Zannes kin zit hij verstopt onder een laagje bloemen.

rits

Ik paste de halsopening wat aan en tekende een kap in plaats van de kraag. Die viel wat kort uit aan Zannes voorhoofd (zeker wanneer hij haar 'balletdot' moet bedekken) dus daar kwam een 'klepje' bij.

kap

Aan de binnenkant van de kap zitten stroppers verstopt.

stropper

Aan de binnenkant van de mouw zit een lusje voor wanten. Ik geef toe, niet zo ingenieus als het wantensysteem van vorig jaar, maar het werkt vast ook!

handschoenlus

In de jaslus zit paspel. Dat vond An er zwaar over... maar het is - écht waar - een heel snelle en makkelijke manier om een jaslus te maken! Een streepje biaislint over een streepje paspel heen, 1 keer stikken, en je hebt een stevige jaslus met touw. En ze ziet er nog mooi uit ook!

jaslus

En tot slot: 1 knoop. Gevonden bij Veritas, keihard scoren bij de kleine prinses. Hier in kunstlicht gefotografeerd om toch een idee te geven van de koninklijke fonkel van de stof.

kunstlicht

Een koninklijke buitenstof en een teddyzachte voering! Geef toe, daar wil je toch zelf induiken?

lekker warm

48 opmerkingen:

  1. Een prachtexemplaar! Heel ingenieus hoe jij je creaties samenstelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die bloemetjesvoering staat er prachtig bij! Heel leuke jaslus ook! Ga ik onthouden voor moest ik ooit eens aan een jas naaien geraken..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'Er zwaar over...' :-D Dat klinkt zo negatief. Volgens mij zei ik: 'Het toppunt van tierlantijntjes!' Daar klinkt een zweempje bewondering in, lieve Riet! Of met andere woorden: een geweldige vondst in een prachtige jas. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw, mooi! En die jaslus met paspel moet met voorsprong het meest praktische folieke zijn dat ik in tijden zag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verbazing alom voor zoveel ingenieuze vondsels en vooral zoveel moois ! (ik weet dat ik nog veel van u kan leren ... gelukkig kom ik met Zo Geknipt 2 al een klein stapje dichter in dit richting ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waw, prachtig! Respect voor je doorzettinsvermogen' echt!
    en ook respect voor de man hoor, de mijne is al vaste klant maar in koerstenue is toch wel straffer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe mooi is die stof?! En dan de combimatie met de blauwe 'pluis' en die Liberty... A match made in heaven gelijk ze zeggen. Lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Prachtige jas waar je dochter zeker veel ingezien mag worden.... de voering net zo prachtig om te zien.... wat een stoffencombi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die lus! Ik denk dat ik vanaf nu al mijn lussen zo zal maken. Geniaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo mooi ! En al die goed uitgewerkte details. Chapeau !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt heel mooi! En van writers block is niets te merken, je maakt zelfs van de technische kant iets leuks om te lezen. En ik ben altijd zo jaloers op die perfecte stoffencombi, zie nu ook een beetje groen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ja, daar zou ik echt met plezier zelf in kruipen - moest ik kunnen ;) Ik wou dat ik het kon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow wow wow! Wat eenzalig mooie combinatie! *En ja, dat handschoenlusje had ik ook al bedacht, jes, ik kom qua creativiteit al iets dichter gekropen! Maar zo'n paspelophanglusje, nee, daar zou ik zelf nooit of te never opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er inderdaad een zalige jas uit! Tot welke maat gaat dat patroon? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot 10 jaar, maar om er een dikke voering in te steken nam ik een maat groter en kortte de mouwen in, en dat was zeker niet overdreven!

      Verwijderen
    2. Lap, ik had gehoopt tot 16 ;-).

      Verwijderen
  15. Wat een pracht van een jas! ik herinner me levendig het moment dat mijn ouders mijn jasje dichtritsten en het vel van mijn kin tussen de rits kwam. Dat zal Zanne niet overkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geniaal, niet alleen die jaslus! Alweer een knap 'staaltje Riet', met al die (praktische) details!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke jas! Het mogen dan gekke snoeten zijn, ze lijkt toch in haar nopjes met haar nieuwe aanwinst. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. zo schoon! maar echt, niet te doen, zou hier ook serieus in de smaak vallen bij de dochter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amaaaai! Op de eerste foto's zegt het stofje niet zoveel, maar in de details zie je wel hoe mooi het is. Dat ziet er gewoon een superzachte, warme jas uit. Mmmm. En dat lusje: echt helemaal jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Waw! Ik sta vol bewondering voor jouw kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En dat noem je zonder verhaal ;) Schitterend, inderdaad zou ik er zo induiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. prachtig! jammer dat zonen geen glitterstoffen willen. Mag ik je vragen waar je je naamlabels haalt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lovelylabels.eu! Het zijn eigenlijk instrijklabels, maar omdat ik het hier kon inzetten voor de jas in elkaar zat, heb ik het gestikt, dat vond ik mooier.

      Verwijderen
  23. Schitterend, die winterjassen van jouw hand!
    En haha voor Zanne en haar plezante snoeten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh zo mooi!Je dochter kan stralend de winter door!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja hallo , gij zijt wel dé jassenkoningin aan het worden in mijn ogen !
    Ik zou ervoor vechten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Amai, dit kan zo uit de winkel komen; knap gemaakt!
    En dat systeem voor de wantjes - zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow, weeral zo perfect. zo uniek. en zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Boh, die details! Perfectie als altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Waw wat een pareltje alweer! En met zoveel leuke details! Ik ga ze een voor een pinnen en na-apen!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. En of ik dat wil! De winterjas voor mezelve (met identieke pluis) staat al twee jaar op de planning, maar wil duidelijk niet naar de kniptafel verhuizen. Ik blijf dus overal 'oh' en 'ah' roepen, en trakteer mezelf dan steeds op een kleine portie schuldgevoel. Die lesvrije week hé, dan hé… (want de optie "naaien in plaats van studeren" zou een nog groter schuldgevoel opleveren. Plichtsbewust zijn, bweurgh)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Daar wil ik zeker induiken!! Ziet er heerlijk comfortabel uit en lekker warm!
    En bovendien: heel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. echt, zwaar onder de indruk ... ! ik ga me er toch ook eens aan wagen denk ik. Héél mooi! En ik dacht direct ... o, heel mooie kap ... 't was niet het plan, maar 't maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. thank you for sharing this post...awesome

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wauw wat een mooie jas!
    Supertof!

    Vele creatieve groetjes,
    Het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!