woensdag 4 december 2013

Retrotricot en een dikke duim (+tutorial)

Ik beloofde een tutorial voor de trui met duimgaten. En dat was stevig in sommige oren geknoopt. Op Facebook zag ik een foto van Livs klasgenootje Viktor, apetrots met zijn vers door mama gemaakte drakenhoodie. "Dat hij bijna aan mocht", stond erbij, "nog even wachten op de duimmouwen". Een digitale schop onder mijn kont zeg maar: een mailtje naar de mama en die avond stond ze gewapend met haar naaimachine op mijn stoep. Ik begon aan een SVDHZ-hoodie voor Zanne en legde tegelijk stapsgewijs aan Viktors mama uit hoe je duimgatmouwen maakt. Of 'dikke duimen', zoals de kleine draak zulke gaten noemt.

Pas toen mijn hoodie half was geknipt, besefte ik dat ik eigenlijk gewoon foto's kon maken van de stap-voor-stap mouwen van Viktors truitje. Maar toen was ik al zover dus stak ik snel Zannes hoodie nog in elkaar. De stof zat in een gigantische vuilzak vol zolderleegmaakstoffen van de moeder van Zannes kinderverzorgster. Het lijkt tricot, maar rekt maar een heel klein beetje en is, zo vertelde mijn strijkijzer me, heel synthetisch. Maar ik vind ze wel iets hebben. Al was dat 'iets' bij Viktors mama de associatie met het kostuum van deze kerel, wat ik niet bepaald stijlvol kan noemen.

Zanne mocht van kostuum wisselen na haar zwemuur en was moe…

kapstok

zwembadoogjes

… maar duimgatgewijs in haar nopjes!

duim erin

duim eruit

Maar hoe maak je dat nu, dat was uw vraag, neen? Wel, eigenlijk is dat heel eenvoudig.

Je kunt de boord in 1 stuk maken, maar dan is het doorstikken van het duimgat veel moeilijker. Het makkelijkste is om je boordstof in twee stukken te knippen. De grootte bereken je zo.

A = de afgewerkte hoogte van je mouwboord. Voor een kleuter is dat ongeveer 4,5 cm, voor een lagereschoolkind zou ik 5 cm nemen, voor al wie ouder is dan twaalf jaar, 6 cm en voor volwassenen 7 of 8 cm.

B = de afgewerkte omtrek van je mouwboord. Als je met boordstof werkt, neem je hiervoor 80% van de omtrek van je mouw. Gebruik je hiervoor de stof van je trui en is die niet zo rekkend (bijvoorbeeld sweaterstof of in mijn geval retrotricot) dan neem je 90% of zelfs dezelfde omtrek als je mouw.



Voor elke mouwboord knip je twee lapjes op deze maat (dus vier lapjes in het totaal).

Leg twee lapjes met de goede kant op elkaar. Stik, op 2 cm:
- eerst een stukje van 1 cm vast;
- daarna een stukje van 3 cm vast, exact in het midden van de hoogte;
- onderaan nog een stukje van 1 cm vast.


Vouw open en strijk de naden open, dan ziet dat er zo uit:
stikken en openstrijken

Vouw nu het geheel dubbel, zodat de opengestreken naadwaarde op elkaar komt te liggen. Als je nauwkeurig hebt gestikt, liggen nu de gaten in deze naad exact op elkaar.

plooi dubbel

Stik rondom de gaten: vertrek aan de open kant, stik op 0,5 cm van het gat rondom, en ga een paar keer op en neer aan het korte 'balkje' bovenaan (gele streep op de foto). doorstik

doorstik2

Maak daarna de boord 'rond': plooi de boord open aan de onafgewerkte kanten en speld die kanten met de goede kant tegen elkaar. Stik op 1 cm.

randen tegen elkaar

Na wat vouwen en strijken en fatsoeneren is je boordje dan af.

nog eens dubbel plooien

Bevestig het nu aan je mouw. Leg je trui daarvoor plat op tafel en leg de mouwen mooi plat. Het duimgat komt nu exact in de helft van de mouw zoals ze op deze manier ligt, bovenaan dus.
positionering

Stik op 1 cm vast aan je mouw. Ga een paar keer op en neer als je aan het duimgat passeert, want daar komt de meeste kracht op het stiksel bij het dragen. Als je de boorden vastzet met de overlock, ga je op de plaats van het duimgat best nog een paar keer over en weer met je gewone naaimachine op de plaats waar het duimgat aan de mouw vast zit.

Et voila!

klaar

Als je liever geen 'achternaad' in je mouwboord hebt, kan je zulke boord ook maken in 1 stuk. Knip hiervoor de breedte van je boordstof gewoon met 2 cm naadwaarde aan elke kant, dus B+4cm. Het doorstikken gaat nu wel wat moeilijker, omdat je de boorstof open moet rekken om ze plat onder de machine te krijgen. Maar het lukt ook, Livs duimgatentrui heeft mouwboorden zonder naad.

Nog vragen? Shoot!

16 opmerkingen:

  1. Gepind! Bedankt! En ik ben ook wel fan van de retrotricot. (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zó zonde dat die stof niet ergens per meter te krijgen is, ik had er exact dezelfde trui voor mezelf uit gemaakt. Merci voor de handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aangezien die SVDHZ kaptrui hier een torenhoge favoriet is van de jongens, wordt één van de volgende versies er zeker ook eentje met duimgaten !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik volg Nele84 volledig! Ik had vroeger zo'n trui van Skunkfunk maar helaas groeide die niet mee met mij :( alé hup, duimgat, schuif maar aan onderaan het to do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat gaan we hier snel uitproberen, zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die tuto is echt heel goed gemaakt! Zal ik ook eens proberen! Als ze die duimboord echt veel willen gebruiken lijkt het me wel beter om de mouw zelf met een 5-tal cm te verlengen (of zie ik dat verkeerd?).
    Ha, en die zwemlessen, met onze 3 kids zaten wij de afgelopen jaren meer dan 100 keer in de zwemles op avondlijke uurtjes (40 gemeentelijke lessen per kind ... en al een geluk dat we af een toe partnerouders hadden!). Dit jaar neemt de MDH de last op zich! Nog 3 keer en dan zijn we ervan af , joehoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalige trui van Zanne. Geen Flintstone te bespeuren. Merci voor de simpele-maar-erg-doordachte uitleg, zoals we dat van u gewend zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was het helemaal vergeten, maar bij het zien van deze blogpost, staat een hoodie met duimgat weer op het to-do-lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Top!!!!
    Merci voor het delen :)
    Ik kan vanaf nu zonder sakkeren mijn handschoenen vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ben eigenlijk zeer nieuwsgierig naar een aanfoto van de drakentrui :) Pleasssssseeeee??????

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Verdorie, ik heb net niet lang genoeg gewacht op die beschrijving. Dat wordt er dus nog eentje maken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dikke dankjewel voor je duidelijke uitleg! Twee jaar na het lezen van dit blogje en het in mijn hoofd opslaan van het idee, hebben de sprotjes nu zelf ook truien met duimgaten en ze zijn er dol op :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!