zondag 2 juni 2013

Wie won de tas en een Syrisch dankjewel

Ik tekende een tas. Kondigde aan dat ik ze zou workshoppen op 8 mei. (Alwaar u nog steeds langs kunt komen voor interessants, ga zeker eens kijken.) 

Ik opende een tijdelijke miniwinkel en ik vroeg u om mijn klant te worden. Niet voor het vullen van mijn boterhammendoos, maar voor wie-weet-welke burger in Syrië. Die misschien ook wel een workshop wilde volgen. Of een winkeltje wilde openen. En op zijn pad een oorlog tegenkwam.


Ik hoop dat hij of zij op dat pad ook de mensen kruist die met jullie genereuze giften aan de slag gaan. Ik sprak de wens uit om, tegen het afsluiten van de verkoop over een paar weken, 100 patronen te hebben verkocht. Die wens mocht ik al verruimen na 24 uur. Al kan je dat op de teller voorlopig nog niet zien: intussen passeerden er, op die korte tijd, 306 mensen aan mijn virtuele toonbank. Samen goed voor 1530 euro aan steun voor het noodhulpconsortium. Waarvoor mijn waarlijk welgemeende dank!

Wat men daar met die centen kan? Voor 40 euro koop je voor een hele familie rijst, bonen en olie voor een week. 20 euro is 20 liter proper water, 4 euro is 1 diarreevrij kind. Met 100 euro worden 5 zwangere vrouwen opgevolgd. 180 euro verschaft onderwijs aan 80 kinderen, en dat is zo eentje waar zelden bij wordt stilgestaan. Noodhulp is niet alleen eten en verzorging, maar voorkomen dat een kind de boot mist in zijn leven, omdat het nu toevallig oorlog was toen het verondersteld werd te groeien en zich te ontwikkelen.

De bittere bijsmaak van de willekeur steekt me bij zo'n gedachte weer de kop op, maar daar gaat het hier vandaag niet over. Het gaat om het feit dat ik blij ben dat u me helpt om zo'n bedrag bij elkaar te krijgen. 

Omdat ik blij verrast was door jullie enthousiasme, deed ik een schepje bovenop mijn oorspronkelijke tassenplan. Ik maakte een jeanstas met Kokkavoering, waarop mijn naald helaas wat danste dus ik ben niet 100% tevreden van de siernaad. Maar ik maakte dat goed met wat extra's. Aan de binnenkant zitten drie binnenzakjes. 


drie binnenzakjes

Eentje voor een zakdoekhoesje. 

zakdoekzakje

Eentje voor bijvoorbeeld een gsm. En eentje voor je sleutels, die je vast kunt haken aan de beweegbare haak. De sleutelhaken in alle vorige tassen die ik maakte deden de tassen, onder het gewicht van de sleutels, aan de rand naar beneden trekken. Hier gebeurt dat niet: het gewicht wordt opgevangen door het zakje waar de sleutels in steunen en bovendien zit het haakje ter hoogte van het handvat.

sleutelring

Aan de andere kant van de tas zit een ritstasje. Voor kleingeld, of bijvoorbeeld bruikbaar als klein toilettasje. 
ritstasje

Het zit met drukknopen vast aan de tas, dus het is ook los bruikbaar.

drukknopen

De willekeur laten we vandaag dus enkel spreken voor de winnaar van de give-away:




 D., mail je adres naar rietblogt (at) gmail (dot) com en hou je brievenbus in de gaten!

De give-away is hierbij afgerond, maar de verkoop loopt nog even door. Blijf de boodschap dus gerust verspreiden, want de vraag is er niet kleiner op geworden.

Bedankt!

weggeeftas

10 opmerkingen:

  1. Het is misschien maar een kleine druppel op een hete plaat, maar we moeten maar denken dat alle beetje helpen! En voor de mensen ginder kan het een wereld van verschil maken!
    Proficiat D.! (stiekem toch wel jaloers, mijn resultaat zal zeker niet zo mooi worden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zou je een tutorial van de jeanstas met kokkavoering kunnen maken,waar je dan ook het geld voor syrie kunt vragen, ik doe in ieder geval mee!
    jeanine stevens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat aan de winnares! En wat geweldig dat er al zo veel respons op kwam! Ik zal aanwezig op de workshop 8 JUNI (en niet 8 mei zoals hierboven staat ;-p )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit doet mij eraan denken dat ik ook nog van plan was mijn duit in het Syrische zakje te doen. Tot binnenkort aan die toonbank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super dat er al zoveel werd verkocht!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel! Maar laat ons vooral hopen dat we toch een klein beetje hebben kunnen helpen. Voor de familie Fouaz, maar ook voor alle anderen.
    Ik hou mijn brievenbus in de gaten. Content gelijk een klein kind want ik was al aan het denken hoe ik die kleine zakjes in mijn eigen exemplaar moest maken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!