zaterdag 17 november 2012

Een boon voor Oon

Een slordig jaar na mijn blog werd de hare geboren. Ergens te-ver-weg-van-mijn-deur om de hare plat te lopen. Met (toen nog) geen enkele schakel die me aan haar kon linken. Ik hoorde toen ook nog niet bij de believers wat betreft 'mensen leren kennen via het net'. Intussen piep ik wel anders. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er een behoorlijk percentage internetgebruikers zichzelf een andere identiteit aanmeet tijdens de netactiviteit. Maar ik heb al heel vaak meegemaakt dat als de stijl van een blogger me bevalt, die persoon dat in het echt ook doet.

Voor Oon is dat alvast een waarheid als een koe. Eerst waren we gewoon trouwe lezers van elkaars avonturen. Werd ik fan van haar posts over 'spullen', want ooit studeerde ik voor spullenmens. Vond ik haar blog de mooiste om plaatjes te kijken en te luisteren hoe zij zo raak haar leven met kroost omschreef. Zo eerlijk ook. Leerde ik een handjevol Engelse termen, waarmee zij haar Nederlands doorspekt, Engels, de taal die ik zo graag beter zou beheersen.

Toen startte Van Katoen: binnen een sterk en dapper team kregen wij een gemeenschappelijke taak. We woonden nog steeds te ver van elkaar om de deurbel te laten weerklinken. Maar als je sindsdien het digitale verkeer van Vlaanderen visueel in kaart zou brengen, loopt er een dikke rode lijn tussen Gent en Aarschot. Wij zijn met grote regelmaat elkaars klankbord, schouder, advocaat-van-de-duivel, oeverloos taterwater. Maatje.

Gemeenschappelijke interesses en bezigheden zijn nu eenmaal vruchtbare grond voor standvastig contact. Daar deden we deze zomer nog een schepje bovenop: dit najaar rolden er twee onafhankelijke pennenvruchten van de drukpers. Ik ging samen met Sanne het zomerkluizenaarschap aan en stikte boekenspullen op het appartement terwijl mijn kroost met emmer en schopje het strand te lijf ging.  Zij ging in duobaan met Griet om er voor te zorgen dat iedereen het zelf durft. We hadden elk ons boekeneiland. Maar een collega-boekschrijver als klankbord, da's handig en plezant.

En dus ben ik blij dat daar eindelijk het moment kwam om in elkaars boek te duiken! Ik ging resoluut voor een indiaantje. Een erg leuk plan om in hun boek niet gewoon het patroon van die vouwen te geven, maar te tonen hoe je dat zelf op kan bouwen. Ik maakte een 98-104, dat is een maatje groter dan Zanne normaal draagt. Het zit perfect: er kan nog een longsleeve onder maar ook op haar bloot lijf toont het niet te wijd. De meeste stofcombinaties die ik probeerde schreeuwden 'zomerjurk' maar met deze was het meteen herfstig raak:

Stof voor durf het zelvers

waar zijn de hertjes

(Ik ben trouwens niet de enige die herten geschikt bevond als durf-het-zelf-materiaal.) Het model leek niet helemaal akkoord. Herten vond ze allemaal dik ok maar dat poseren iets minder. 

Triest model

Ik dacht och, de dame herstelt van een blauw oog, van een hoop snot en de verwelkoming van een tand: ze heeft gewoon haar dagje niet. Tot ik bij het inladen van de foto's ontdekte dat ik zelf, tegen al mijn vegetarische principes in, de jacht had ingezet op een hert in de zoom en het met een speld had doorboord. Een mogelijke verklaring voor de onvrede van het model...

oeps speldje

Het boek zelf, daar word je wèl gelukkig van. Die mening delen heel wat collega-naaisters want exemplaren van de eerste druk worden schaars! Heb jij nog geen exemplaar van Stof voor durf het zelvers? Dan heb ik goed nieuws, Oon is vandaag gul met postzegels:

Stuur voor woensdag middernacht een mailtje naar oontjesblog@gmail.com en ze bezorgt je een gesigneerd exemplaar voor de ronde prijs van 20 euro, dat is verzending inbegrepen! 

Doe haar veel groeten van mij!

32 opmerkingen:

  1. Zeer prachtige jurk, voor een schattig meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De jurk staat haar beeldig! Ik zit hier te glunderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoe zo'n vriendschap via het net kan ontstaan..
    Prachtig jurkje, en die stoffencombinatie is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Riet, je bent een schatje. En overigens: zo moeder, zo dochters.
    Liefs, Vic

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel mooi jurkje voor een zo grote Zanne.
    Hier ligt het ook helemaal klaar om morgen in mekaar te steken. Heb jij rokdeel nog voorzien van voering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Ook met plooitjes en daardoor gaat het zo vrolijk open staan.

      Verwijderen
  6. Riet, wat verwoord je dat weer mooi. Zeker dat jij niet voor talenmens gestudeerd hebt? En wat je mening over Oon betreft: volledig mee eens! Zo mooi dat jurkje, 't staat Zanne beeldig. Dit is er weer eentje waardoor ik een dochter mis :-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel mooi exemplaar, en Zanne staat goed met herfstkleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk seg. Mensen waarmee het online én in 't echt klikt.
    Ik heb me tot hiertoe ver weg gehouden van elke stap naar "intecht". Wie weet valt dat wel kei hard tegen jom!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig, zowel je stukje tekst als het jurkje! Hier rolde vanmiddag ook een durf-het-zelverke van onder 't machien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi zeg, heel mooi. Ik heb ook een boon voor Oon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig jurkje en heel leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige jurk. Mooie combinatie en geheel voor de foto. En verhaal tof om te lezen.
    Voor mij was hat vandaag een 'Zo Geknipte' dag. Het recept dat ik vandaag klaarmaakte voor mijn naaimachine in drievoud, binnenkort op mijn blog.
    'Zelf durven' zal voor wat later zijn :-)

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schoon geschreven, schoon gemaakt... Vanuit het hart, i like!
    En dat hertenpatroon met oranje, I like too. Onlangs werd het hier een berenjurk met oranje polkadots als kraag en zakdeel en binnenvoering maar dat werkt echt en brengt de herfst pas echt tot leven.
    En wat dat naaldje in het rokje betreft... Mijn nichtje kwam onlangs thuis met een naald, gekleefd op haar rapport en de vraag of de mama, die leert naaien van mij, niet toevallig wist van waar dat toch zou komen. Juist... We hadden ons huiswerk dus slecht gemaakt. Gelukkig kon die zes-jarige er goed mee lachen en zullen wij dit keer dubbel checken of er nergens nog een naald verscholen zit.
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb daar ook een boon voor, voor u trouwens ook! En al helemaal voor de krollenkopjes van uw kroost. Straffe dochter: gespiest worden en toch niet huilen, chiromateriaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben helemaal geen fan van die dierenstoffen, maar ik vind het toch geslaagd. Heel schoon zelfs. En hoera voor Oon!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt een hart-elijke blogpost, daar hou ik van! Een superjurkje trouwens, en die gulheid van Oon en haar postzegels, daar ga ik nu eens gebruik van maken, zie! Ik doe haar de groeten!
    (ps : wist helemaal niet dat je uit Aarschot komt, daar ben ik 16 jaar geleden ook neergestreken ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een schoontje! ik ben dan ook behoorlijk zot van oranje.
    Jullie waren trouwens allebei bij de eerste blogs die ik begon te volgen, zo'n anderhalf jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Whahaaaa, mijn 2e rokje ooit is in dezelfde mooie hertenstof. Jaja! http://mamamontagne.wordpress.com/2012/11/18/dearskirtlove-3/

    Volgende projectje moet misschien ook maar een jurkje zijn dan, zo mooi. En internet is toch leuk hè. Ook andersom trouwens, weet nog hoe grappig het was om te ontdekken dat ik een log van mijn collega las zonder te beseffen dat zij dat was. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh, zo mooi! Ik heb hier een beverstofje klaar liggen om een jurkje van te maken. Ik ben er alleen nog niet uit welk modelletje het gaat worden. Het boek ligt trouwens klaar naast de stof. Deze combinatie van een effen stofje met de diertjes vind ik erg geslaagd... Dat maakt mijn keuze alleen maar moeilijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat vind ik nu mooier, dat Indiaantje of die vriendschapsband? Blij dat er zo'n hechte vriendschappen gegroeid zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat is nog eens een indiaantje én een verhaal voor bij het bijpassende kampvuur. Prachtig, ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Love it!!! I hope I can enter too in this contest. Love your blog and I read it thanks to Google translator. She looks great!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Uw Zsanneke is prachtig met haar kleed (dat oranje en herten wonderwel combineert). Zelfs zonder poseer-goesting schone foto's!
    En dat met de naalden: ik roep 'herkenbaaaar'! De oma voorzag ons als kleuters ook graag van zelfgemaakt goed, en het gebeurde dan wel eens dat er ergens een speldje bleef steken. In mijn broers hoofd werd dat dan "de priktrui" en kregen we hem er met geen stokken meer in. Hopelijk is kleine grote Zanne iets minder koppig ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!