vrijdag 13 november 2009

En de winnaar is... (+ tutorial)

Ok, ok.
Het is al iets later dan 19u30, ik weet het.

Maar ik heb een goed excuus! Er was vraag naar een tutorial voor vliegtuigjes, en die maakte ik in één adem.

Vooreerst, om u niet langer in spanning te houden: de uitslag van de 'loting'.
Ik sprak met mezelf even af dat ik de dubbele reacties even zou schrappen, dan iedereen een volgnummer zou geven, en dan het aantal in zou geven op random.org. Als de winnaar een reageerder bleek die 'paste', zouden de vliegtuigjes voor de volgende op de lijst zijn.

En uit de bus rolde nummer ... 13! Erg toepasselijk vandaag.

An, als je me je adres mailt, vliegen ze je richting uit. Nog even geduld dus, die mond mag bijna weer dicht.

En dan voor de mensen die graag zelf vliegers willen maken. Ik maakte een 'handige-handen' van de toile-cirée-vliegtuigjes voor Stan. Wel in vilt, deze keer, al is de werkwijze hetzelfde. Hoewel: ik kwam op een veel eenvoudiger systeem dan wat ik zelf gebruikte. Ach, verstand komt met de jaren zeker?

In elk geval:
- Druk dit patroontje af op een A4-blad.
- Knip de grote vlieger uit twee kleuren vilt of toile cirée. Eén keer met het gele deel, één keer zonder.
- Knip de kleine smalle vlieger 1 keer uit een stuk plastic. Ik gebruikte bij Stans vliegers een oude placemat. Voor dit exemplaar nam ik van dat neprubber dat je bijvoorbeeld in De Banier kan kopen om mee te knutselen. Dat ging heel vlot, omdat het zo makkelijk knipt. (Maar neem misschien een kleurtje dat bij je vilt past, ik gebruikte een prachtig WC-groen restje.)
- Knip twee rondjes uit de 'onderkleur'.

- Let bij het stikken op je draadkeuze. Soms gebruik je één kleur garen, soms een verschillend boven- en ondergaren. Het is leuk als je de kleur van de onderkant voor je bovennaad gebruikt en omgekeerd.

- Maak een naadje bovenaan beide vilten vliegtuigdelen, zo breed als het 'lijf' van de vlieger.
- Plooi het bovendeel dubbel en stik de opstaande stukken van de staart aan elkaar.

- Maak met een kruis de bollen vast op de vleugels.
- Leg het plastic tussen de twee lagen vilt en stik alles rondom vast. Druk hierbij de onderkant van de opstaande staart een beetje plat. Enkel aan de voorkant (waar je al twee naadjes voorzag) laat je het open.

- Je lepel of vork past nu tussen de bovenste laag vilt en het plastic in het vliegtuigje.

Klaar!
En als u me nu een paar maanden wil excuseren. Ik heb 24 meter gordijn te stikken, dus ik ben even zoet...

15 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tutorial en jammer dat ik 'm nu zelf moet gaan maken, haha!
    Maar euh...24 meter gordijnen...Pfff...'k Heb medelijden; tis zo'n saai karweitje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gij zijt toch ne "krak", zene! Merci, komt uiteraard ook in mijn volgende lijstje.
    En An, laat het je smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor het patroontje. Mag ik vragen om het patroontje van het andere vliegtuigje ook? Die je in bruin vilt maakte.De sleutelhanger vind ik zo mooi.Het grote ook.Of als mij kan zeggen waar jij het haalde?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Martine

    Ik tekende het zelf. Mail me maar even, dan bezorg ik het je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Riet,
    Kom eens kijken op mijn blog, ik heb wat voor je :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vliegtuigje is goed geland. Vermoedelijk heb je het met het nodig hand -en voetenwerk door onze geweldige anti-wildplassersbrievenbus moeten drukken. Ik hoorde in ieder geval een gefoefel van jewelste maar zat met een slapende zieke peuter op schoot dus kon niet verroeren. :-)
    Ik wou in ieder geval nog zeggen dat iedereen het hier geweldig mooi vindt en dat er onder de koters al om gevochten wordt. En het surplus gebreide zakske: suuuupermooi! Dank u wel om mij uit uw vergaarbak van reacties te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geen idee of je dit nog leest. Maar zag de link op de blog van vanmarieke en vind je vliegtuigjes helemaal geweldig. Die ga ik zeker weten maken voor mijn mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ La vie est belle a salon: kies met dit patroontje voor vilt, en toch niet voor toile cirée! Daar heb ik net een nieuw berichtjes over gepost. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor je patroon! Het eerste vliegtuig is afgelopen zondag geland, over een paar weken zal er nog een hele vloot volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt heel erg leuk!!! Deze ga ik maken voor mijn nichtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nogmaals bedankt voor je mooie idee. Hier kun je de vloot zien die in onze kribbe is geland. http://imaziet.blogspot.com/2010/08/fly-away.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heel vee dank voor het leuke idee, ik heb het ook gelanceerd in de kinderopvang

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel vee dank voor het leuke idee, ik heb het ook gelanceerd in de kinderopvang

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!